A vér szerepe az áldozatban 2/1.
Dr. Ruff Tibor, Fináli Gábor október 9, 2024
”Nefes dam hú – lélek, vér az.” A vér szimbólum. Nem allegória, nem lefordítható fogalomra. Az életünk, a lelkünk a vérünkkel bizonyos értelemben azonos. A vér egyszerre szellemi és anyagi létező. ”Mert a test lelke a vérben van, és én az oltárra adtam azt nektek, hogy engesztelést szerezzen értetek. Mert a vér a benne lévő lélek által szerez engesztelést” (3Mózes 17, 11). A vér őskommunikáció. Az ókorban még az egész emberiség beszélte a vér nyelvét, de Isten ezt a rituális, szimbolikus kommunikációt 2000 évvel ezelőtt felfüggesztette. Ezért kell most szellemi áldozatokkal áldoznunk.
“Mert az az Isten iránti szeretet, hogy parancsolatait megtartjuk, az ő parancsolatai pedig nem nehezek. Mert aki Istentől született, az legyőzi a világot, és az a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk. Ki az, aki legyőzi a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia? Ő az a Jézus Krisztus, aki eljött víz és vér által: nemcsak a víz által, hanem a víz és a vér által; a Lélek pedig bizonyságot tesz róla, mert a Lélek az Igazság. Mert hárman vannak, akik bizonyságot tesznek: a Lélek, a víz, a vér, és ez a három egy” (1János 5, 3-8).
A Kapocsban Jom Kippur apropóján dupla adással készültünk nektek. Ezen a héten arról hallhattok majd, mi a vér szerepe az áldozatban, jövő héten pedig arról, mi a vér szerepe a szövetségben. Ünnepi adásunkban Majoros Szidi podcasterünk vendégei Dr. Ruff Tibor teológus, filozófus, a Szent Pál Akadémia Teológia Tanszékének főiskolai tanára, és Fináli Gábor neológ rabbi, a budapesti Hunyadi téri körzet rabbija.
Hangolódj!
- A Jom Kippurt a Szombatok Szombatjának is nevezik. Ez a zsidóság legjobban körülhatárolt ünnepe. Az engesztelés napja, ami 10 napra van a Ros Hasanától, az emberiség születésnapjától, a zsidó újévtől, az ítélet napjától. Mózes ekkor tért vissza a 2. adag kőtáblával, és azzal a hírrel, hogy az Örökkévaló megbocsátott nekik, és jelenléte visszatér a táborba. Hitük szerint ebben a 10 napban még lehet változtatni az ítéleten. A 3 Mózes 16 szerint a főpap ekkor bement a Szentek Szentjébe, kimondta a szent Isten-nevet, és szertartást végzett magáért, a családjáért, majd az egész népért.
- A Szentély az Édenkert vagy a Sínai hegy kicsinyített mása. Az Édent a bűnbeesés után kerubok zárták el pallossal. A szentélyben kerubok vannak a kárpiton és a frigyláda tetején is. A ládában el van ültetve az élet fája, amitől Ádámék el lettek zárva. Minden népből való ember vihetett fel a szentélybe áldozatot. A főpap a szentélyben az egész emberiség bűnéért végzett engesztelést.
- Pál apostol azt állítja, hogy Jézus lépett be az igazi Szentek Szentjébe, ami nemcsak a másolata a mennyeinek, hanem magába a mennybe, hogy a saját vérét tegye az Isten színe elé az emberiség egészének bűnáldozatául. “Mert lehetetlen, hogy bikák és bakok vére bűnöket töröljön el” (Zsid 10, 4).
- Tibor szerint a világ nem is tud róla, hogy Izrael a Jom Kippuri engesztelő papi szolgálatával évről évre bűnbocsánat alá helyezte (a világot). De hogy függ ez össze a 70 bikaborjú feláldozásával?
- Áldozatként csak olyat lehetett felvinni, amiért az ember megdolgozott. A saját erőfeszítésük gyümölcsét, sőt annak legjavát kellett bemutatni.
- ”Nefes dam hú – lélek, vér az.” Már Ábel vére is kiált a földből, és utána is sokan másoké, és Isten meghallja ezt, és cselekszik. Na, de mit?
- A zsidóság számára a szívben való megtérés, a jótékonykodás, az ima és a böjt az, ami ma kitölti vagy helyettesíti az egykori véresáldozattal járó engesztelési szertartást.
- A kereszténység szerint Jézus halála óta állandó Jom Kippurban vagyunk, és Jézus vére folyamatosan beszél Istenhez. Na, de mi a különbség Ábel vére és Jézus vére között Isten előtt? És mit jelent szellemben áldozni?
Vendégeink egyetértenek abban, hogy önmagában semmi az áldozat, a megtört szív a lényeg.
Mi is imádkozhatunk Dávid bűnbánati zsoltárából vett szavaival: “Nyisd meg ajkamat, Uram, és dicséretedet hirdeti szám. Hiszen a véresáldozatot nem kedveled, és ha égőáldozatot adnék is, nem vennéd szívesen. Isten előtt a töredelmes lélek a kedves áldozat. A töredelmes és megtört szívet nem veted meg, Istenem! Tégy jót a Sionnal kegyelmesen, építsd fel Jeruzsálem kőfalait! Akkor majd kedveled a helyesen bemutatott áldozatokat, az égőáldozatot és a teljesen elégő áldozatot. Akkor majd áldozhatnak oltárodon bikákat” (Zsoltárok 51, 17-21).
Te mivel, s hogyan áldozol az ÚRnak?
További információ a Jom kippurról: https://zsido.com/jom-kipuri-kisokos/ és https://zsido.com/fejezetek/jom-kippur/
Com jáil! Ktivá vechátimá tová!